Vi har gjort det igen! - Lejet båd gennem Sunway-SeaTravel - 9 dage på Canal du Midi.
Sejlede, efter kort anvisning (vi er jo ikke begyndere længere ;o) ud fra kanalens ældste by Bram i DUO fra bådfirmaet Nichols. DUO var noget mindre end Countess, som vi sejlede i de to forrige år; men vi var også bare to, og den har det fortrin, at der er "udstigning" i begge sider, hvilket gjorde det lettere for letmatrosen (mig!), at hoppe hurtigt i land for fortøjning i sluserne.
Alt i alt sejlede vi gennem 68 sluser - flere dobbelte og endog tredobbelte og den returfart, jeg havde set hen til med (lidt) bange anelser, viste sig, om ikke at gå som en leg, så dog egentlig uden problemer.
Vi havde en RIGTIG god tur!
Jeg vil samle alt, hvad jeg skriver/har skrevet om kanalsejlads + seværdigheder i området - incl. kataharernes historie på de flg sider - under denne fane, så tryk videre i menuen, hvis du er interesseret!
Men her lidt om årets tur!
Dag 1
Ok, det er godt overdrevet; men vi var glade for at lægge fra kaj ved 16. tiden og sejlede over den første af denne turs akvædukter - Aqueduc de Rebenty (billedet) - efter ca. 3 km og med kun 2 km til første sluse ved Beteille.
Slusen dér er en lille sluse (læs: ikke særlig høj!) - rigtig godt at starte med. Så var vi igang!
Det er nu ikke svært, når man har sørget for lidt godt paté, ost, frugt og især god rødvin 🤩 - og det havde vi her!
Og landskabet og varmen, der tillod os at sidde ude til sengetid, gjorde resten. Ahhhhh!
Retfærdigvis bør jeg lige tilføje, at vi, inden vi bare satte os med goderne, var spadseret ned til næste sluse ganske tæt på, da jeg vidste, at der dér fandtes et Créperie - Ja, et sted, hvor man sælger crepe's i alle afskygninger, uhmm.
Alt meldtes optaget. Der skulle bestilles bord i forvejen, så det lader til - og godt for dem - at lokalbefolkningen også nyder godt af de smår estauranter/butikker, der er langs kanalen - som oftes i forbindelse med sluserne.
Vi nød nu alligevel vor aftensmad!
Dag 2
Sluserne åbner kl 9 om morgenen; men det er ikke altid man kan regne med at komme ind på lige det tidspunkt - selv om du måske ligger først i køen ved slusen. Det gælder altid - ikke kun om morgen - at turistbåde og fragt-/arbejdsbåde har fortinsret og så må du vente. Noget andet er, at det også kan være, at vandet i slusen står sådan, at de modsatsejlende skal gennem først.
Vi kom nu denne morgen hurtigt gennem dobbelt slusen, forbi Creperiet og slusen der, som jeg synes er en af de højere - næsten 4 m! Tilbage havde vi så kun en enkelt sluse denne dag - inden vi sejlede ind i Carcasonne havn.
Carcassonne
Efter en spadseretur, lidt koldt til halsen og et hurtigt indkøb lige i nærheden af havnen, satte vi os med frokosten - på kajen! Jeg har vist ikke fortalt at temperaturen de sidste dage havde været over det behagelige, så der var bedst i skyggen, og det var der ikke på båden. På billedet sidder fruen/madam(m)en eller er det matrosen og NYDER både mad, vin, ro og udsigt. - I må godt være misundelige!🤭
Efter frokosten tog vi minitoget til La Citè - den gamle middelalderfæstning, hvor vi har været før. Det er stadig et besøg værd, og vi kom der flere gange - flere dage på denne tur.
Carcassonne skriver jeg mere om på Katharbyer
På slusevogter-husene hænger et skilt som dette, der fortæller, som sidst i 16oo-tallet, hvor langt der er til næste sluse.
Lige præcis ved dette skilt er der dog ikke længere en sluse! Herfra gik kanalen tidligere nord om Carcassonne, hvor man hurtigt indså, at der var penge i at lede kanalen gennem byen.
På dette sted er der i dag en overløbskanal og altså tydelige spor efter den gamle sluse.
På det lille billede lytter organisten til orgelmusikken - ved døren!
Da vi kom hjem den aften, var der koncert og andre festligheder på pladsen bag havneanlægget - lige over for vore toilet- og badeanlæg. Dejlig ren, aflåst bygning, hvor vi får kode til, så Carcassonne er et godt sted at overnatte. Jo, så koster det også lidt ekstra, men...)
Koncerten og festlighederne sluttede først efter 1, - en "gewesen" til natmaden var nødvendig.
3. dag - 23. august
Carcassonne tidligt næste morgen. Den oplyste bygning, vi havde udsigt til fra kajen er byens banegård.
Vi forlod Carcassonne for denne gang; men kom snart tilbage.
Vi bestemte, at vi ville sejle forholdsvis hurtigt (max. 8 km/t) "nedad" og så bruge
den meste tid på tilbagvejen, når vi havde overblik over, hvor lang tid vi behøvede og hvad vi gerne ville se mere til.
Dagen i dag blev altså sluse-dag; men det er langt fra en kedelig affære!!!
Se bare et lille udsnit af dagens sluser: Frescuel, L'Eveque, Villedubert, Trebes, Marseillette, Fonfile,
og Puicheric.
13 forskellige sluser blev det til i dag; men da der var 4 dobbelte og 3 tre - dobbelte, skulle der altså "arbejdes" i/ved sluser ialt 23 gange.
Det er vores dag tre, så nu er det (næsten) rutine:
Jeg bliver sat af før slusen - eller hopper ud på kajen fra båden, smider de tykke nylonreb omkring cementpullerterne. Giver Arne den ene tovende og beholder selv den anden, hvorpå jeg hopper ombord igen, inden båden er for langt nede. Nu skal der hives, trækkes, og fires (mest nedad) i rebene for at holde båden på plads langs slusevæggene, så de kraftige bevægelser i vandet, der strømmer ud af slusen, ikke trækker den ind mod de øvrige både, der ligger der -hvis vi ikke er så heldige at være alene i slusen!
Er det en dobbeltsluse, bliver jeg i land og går med min tovende op over slusetrapperne og ta'r imod Arne.
Når sluseportene åbnes trækker først Arne tovet ind og skynder sig til roret, hvorpå jeg trækker mit og skubber fra slusekanten. Voila! Og YES!Det er en skøn fornemmelse hver gang. 🤩
Frokost i Trebes
Til frokost lagde vi til kaj i Trebes, hvor vi var med Poul og Jonna i 2008, da Poul blev klippet i butikken Hair 2000 i baggrunden. I år sad vi lige her - så tæt på båden, at vi kunne røre den. Det er da utroligt: Læg til kaj, hop i land, sæt dig - og bestil din frokost!
På tilbageturen overnattede vi faktisk lige her!
Èpanchoir d'Argensdouble
Læg mærke til "the towpath" i venstre side - oven på buerne. Den blev brugt dengang heste trak bådene frem - og bruges stadig flittigt især af de mange cyklister og løbere, der hele tiden færdes langs kanalen.
Dag 4
I dag købte vi bare lidt ind, fik vand på båden og os selv og var så klar til afgang mod 1. sluse, da slusevagten åbnede igen efter middagspausen 13.30.
Port Occitanie
Vi kom alligevel i god tid til vor yndlings havn Argens-Minervois, hvor vi havde bestemt at overnatte, som de to foregående år. En rigtig dejlig occitansk landsby med mange minder fra kathartiden.
Vi spiste - som sædvanlig - på "La Guingette" ved siden af den gamle kirke og kirkegården og siddende på vor "stamplads" ved kanalen!
MEN! Der var et stort minus i år. Tidligere har denne restaurant ikke haft engelktalende tjenere/servitricer - og vi har nydt at at blive tvunget til at tale fransk - Ja, jeg går jo oven i købet på franskkursus!!!
I år havde de ansat en ung, meget sød servitrice, der helst ville tale engelsk: "For at blive bedre til det sprog". Ja, ja. Vi er jo ikke nemme at gøre tilfreds!
Vi havde en dejlig, hyggelig aften - og fik talt både engelsk og fransk 😉
Jeg har skrevet/vil skrive lidt mere om denne by under: "Katharbyer"
Dag 5 - "Opstigning" begynder!
Det viste sig jo heldigvis, at vi sagtens kunne have "taget" Somail med. Vi havde masser af tid. "Opturen" var ikke vanskeligere end "nedturen". Der skal måske bruges lidt flere kræfter; men.....
Pont-canal de Répudré
Ventetid ved kanalen - 25. august
Alligevel nåede vi Homps, hvor vi denne gang overnattede, efter at have spist en dejlig middag i en kendt restaurant m. gårdhave og tilbragt en rolig hyggelig - og varm aften på dækket. Det er ikke til at beskrive, hvad en sådan stille, varm aften på dækket af en båd - med udsigt til vinmarker og bjerge - gør ved én. Det skal prøves! Nå, ja. Det skader heller ikke at sidde der med en god bog og et godt glas rødvin - lige fra vinbonden. Dejligt!
Dag 6 - Den LAAANGE dag - op!
2 enkelt sluser, 3 dobbelte og 2 3-dobbelte sluser i dag
- og vi klarede det! - Trætte og tørstige, selv om der blev drukket flere l vand under vejs.
Lagde til kaj i Trebes (billedet m. kurvestolene d. 23.) - satte os ind og fik lidt koldt at drikke efter at en hjælpsom "nabo"(amerikaner), havde hjulpet med at fortøjre.
Det, der med at hjælpe hinanden med fortøjningen - det være sig i en sluse eller som her på land, "bruger" man meget - og tak for det! Det er vi jo så også selv opmærksom på, når nogen har brug for det - eller man gerne vil hjælpe lidt.
Trebes gennemskæres af både Kanalen og floden Aude, som også romerne krydsede på deres vej til Carcassonne eller Narbonne.
Byen er tidligere fæstningsby med en borg, der blev ødelagt 1420. Den gamle kirke St. Étienne er fra 12/13 årh.
Lige uden for byen er endnu en gammel akvædukt over floden Orbiel: Pont-canal d'Orbiel fra 1686. Den er konstrueret af Vauban, betydningsfuld militær ingeniør - og rådgiver for bl.a. Ludwig lVX! Han arbejdede meget sammen med Riquet, og det er de to, der fik ideen til Canal Lateral - Garonne, der påbegyndtes efter Riquets død og stod færdig i 1851.
Vauban (senere Marquis Vauban!) har fået bygget fæstninger mange steder i Frankrig. Vi har bl.a. besøgt den store fæstning ved Besancon - og en anden i Briancon!
Ved indgangen til Trebes 3-dobbelte sluse er den gamle vandmølle fra ca 1700. I dag med restaurant Le Moulin de Trebes!
Dag 7 - TILLYKKE til Naya!
Vi ved, hun blev behørigt fejret af resten af familien - og vi hastede videre mod Carcassonne, hvor vi ville fejre mere - og blive de næste to dage.
Og her på Place Carnot i La Bastide St.Louis (La Basse)i Carcassonne spiste vi fødselsdagsmiddagen!
Neptun-Springvandet i baggrunden er udført af italienske kunstnere i 18. årh. Siden Middelalderen
er der hver tirsdag, torsdag og lørdag morgen marked her!
Dag 8 - Carcassonne
Vi havde i går, under en tur rundt i byen, set, at der var koncert i kirken kl 11, så vi stod foran indgangen et kvarter i 11; men der var gitter for, så vi var ved at gå igen, da der kom flere, der pænt tog opstilling. Vi ventede og blev endelig kort før kl 11 lukket ind. 😉
Det var en rigtig god koncert - i en - viste det sig rigtig flot kirke, der desværre nu ligger indeklemt af omkringliggende gader/huse. Den var svær at fotografere, så her ses kun "toppen", med en del af det 54 m høje klokketårn, der har 52 klokker!
Kirken er påbegyndt (af Ludwig den Hellige) og har rester fra tiden sidst i 13. årh, efter at en tidligere kirke af samme navn i 1240 var blevet ødelagt. Den blev hurtigt for lille og udvidedes over flere omgange. Vestfacaden og klokketårnet blev bygget 1320, mens koret, der er et af de bredeste i sydfrankrig, stod færdigt sidst i 14. årh.
Kirken har i øvrigt senere ført en kummerlig tilværelse: Kirketårnet tjente som vagttårn i 16. årh. og under religionskrigene måtte den restaureres igen efter kanonangreb.
Under revolutionen i 1794 blev den brugt som støberi af støbt artilleri-"ting". Der blev opstillet 7 store smedjer i kapellerne og i apsis to enkelte smedjer.
Allerede 1795 åbnedes kirken - på folkets anmodning - igen for gudstjenester.
Ja, der ku' skrives meget om denne kirke - spændende interiør - og historie!
Kirken har været "Historisk monument" siden 1907. været
Dag 9 - retur til Bram.
Vi valgte at sætte et rigtig godt punktum på ferien/sejlturen ved at køre tilbage til Carcassonne, hvor der var orgelkoncert i la Cité.
Et virkeligt godt punktum efterfulgt af en sidste stille aften på Duo, som vi afmønstrede næste morgen.
Vi vender tilbage næste år!
Seneste kommentarer
hej mit navn er ninni
jeg var engang m lars muhl. og der v en lille dame m en rød håndtaske, hun havde mørkt hår og bodede på bornholm. tænkte om det er dig. kh ninni
En dejlig familie, som I forstår at pleje. Dejligt at genkende mange af stederne. En fin hjemmeside.